Από την Εναλλακτική Δράση
Τα αποτελέσματα και οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι ήδη μέσα σε 3 εβδομάδες οι μαθητές των σχολείων αυτών επέδειξαν μια εμφανή αλλαγή στα πεδία που αφορούν σε επιθετικές συμπεριφορές, στο σχολικό εκφοβισμό, στην αδιαφορία για εκπαιδευτικές δραστηριότητες και στις δυσκολίες κοινωνικής προσαρμογής. Παρατηρήθηκε αυξημένος βαθμός συμμετοχής στο μάθημα και διάθεση συνεργασίας με συμμαθήτριες και συμμαθητές.
Η ανάπτυξη αυτού του προγράμματος αποτελεί την πιθανή
απάντηση των ειδικών σε ένα ζήτημα που υπάρχει στο σχολικό περιβάλλον εδώ και
αιώνες, απλώς σε διαφορετικές μορφές: η επιβολή ποινών (όπως αποβολές) δεν
συμβάλλουν στη δημιουργία θετικού σχολικού κλίματος, ούτε και καταπολεμούν τα
προαναφερθέντα προβλήματα.
Επιπροσθέτως και σύμφωνα με τον κ. Θανάση Γρηγοριάδη, αν. καθηγητής του Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του ΑΠΘ, τα τελευταία 15 χρόνια διαπιστώνεται σταδιακή αύξηση των προβλημάτων συμπεριφοράς στο σχολικό περιβάλλον, γεγονός που αποδίδεται στην οικονομική κρίση, τις πολλές ώρες εργασίας των γονέων, τη μείωση του χρόνου ενασχόλησής τους με τα παιδιά και τον αυξημένο χρόνο έκθεσης των παιδιών στις οθόνες.
Το πρόγραμμα βασίζεται στο μοντέλο θετικής συμπεριφοράς που εφαρμόστηκε στην Αμερική πριν από 20 χρόνια και αποδείχτηκε ότι είχε ευεργετικά αποτελέσματα, απομακρύνοντας από το σχολείο ζητήματα επιθετικότητας, σωματικής βίας και βελτιώνοντας τη μαθησιακή διαδικασία.Ο κ. Γρηγοριάδης περιγράφει μια συχνή πρακτική που ακολουθεί ενός συχνού επίσης συμβάντος: «Αν, για παράδειγμα, αρπάξω ένα παιχνίδι από τον διπλανό μου, εκείνος στεναχωριέται. Ο δάσκαλος, από την πλευρά του, επισημαίνει ότι δεν είναι σωστό να παίρνει κανείς αντικείμενα που ανήκουν σε άλλους. Με την αντίδραση όμως αυτή, δεν αλλάζει κάτι. Αφενός έχει γίνει το δικό μου, έχω ήδη αρπάξει το παιχνίδι, αφετέρου ο δάσκαλος ασχολήθηκε μαζί μου. Το σκορ είναι ήδη δύο – μηδέν υπέρ μου».
Αντί για τέτοιες πρακτικές, το μοντέλο θετικής συμπεριφοράς χρησιμοποιεί δραματοποιήσεις, θεατρικό παιχνίδι, εναλλαγή των ρόλων του θύτη και του θύματος σε κάθε παιδί και περιγραφή συναισθημάτων με στόχο τα παιδιά να αποκτούν ενσυναίσθηση, να μπαίνουν στη θέση του άλλου, να αντιλαμβάνονται τη λογική συνέπεια μιας πράξης. Αλλά και στο πλαίσιο του ίδιου του μαθήματος χρησιμοποιούνται διάφορες επιβραβεύσεις λεκτικά ή μη ώστε να στρέψουν την προσοχή των μαθητών στη διαδικασία και τη χαρά της μάθησης και όχι στην αποφυγή τους.
Στο πρόγραμμα ΠροΘεΣυ συμμετέχουν 11 εταίροι από την Ελλάδα, την Κύπρο, τη Ρουμανία και τη Φινλανδία. Σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, από την ελληνική πλευρά συμμετέχουν το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας. Το πρόγραμμα βρίσκεται σε εξέλιξη ενώ η τελική αξιολόγηση των παρεμβάσεων θα γίνει μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας, τον Ιούνιο του 2021.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Πληκτρολογείστε το σχόλιό σας...