Από την Εναλλακτική Δράση
Όταν ο Άλμπερτ Αϊνστάιν ήταν παιδί, ελάχιστοι άνθρωποι – ίσως και κανένας – δεν περίμεναν την αξιοσημείωτη συνεισφορά που θα έκανε στην επιστήμη. Η γλωσσική του ανάπτυξη είχε καθυστερήσει, με τους γονείς του να ανησυχούν σε σημείο που συμβουλεύτηκαν γιατρό.
Η αδερφή του είχε αναφέρει ότι ο μικρός Αϊνστάιν είχε τέτοια δυσκολία που οι δικοί του φοβόντουσαν ότι δεν θα μιλούσε ποτέ». Πώς αυτό το παιδί ξεπέρασε εκείνες τις αναπτυξιακές καθυστερήσεις και έγινε αυτός που ξέρουμε;
Ένα μέρος της απάντησης σε αυτή την ερώτηση αποκαλύπτεται στα δύο δώρα που ο μικρός Αϊνστάιν έλαβε από κάθε έναν από τους γονείς του, όταν ήταν 5 ετών. Όταν βρισκόταν στο κρεβάτι όλη μέρα λόγω μιας ασθένειας, ο πατέρας του χάρισε μια πυξίδα.
Για τον μικρό Άλμπερτ, επρόκειτο για μια μυστήρια συσκευή που ξύπνησε την περιέργειά του για την επιστήμη. Λίγο αργότερα, η μητέρα του, ταλαντούχα πιανίστρια, του έδωσε ένα βιολί. Τα δύο αυτά δώρα ενεργοποίησαν τον εγκέφαλο του Αϊνστάιν με διαφορετικούς τρόπους την κατάλληλη στιγμή.
Ο παιδικός εγκέφαλος αναπτύσσεται σε δόσεις που ονομάζονται κρίσιμες περίοδοι. Η πρώτη συμβαίνει στην ηλικία των 2 ετών και η δεύτερη συμβαίνει κοντά στην εφηβεία. Στην αρχή αυτών των περιόδων, ο αριθμός των συνδέσεων (συνάψεις) ανάμεσα στα εγκεφαλικά κύτταρα (νευρώνες) διπλασιάζεται.
Τα 2χρονα παιδιά έχουν διπλάσιες συνάψεις από τους ενήλικες. Επειδή αυτές οι συνδέσεις ανάμεσα στα εγκεφαλικά κύτταρα δημιουργούνται από τη μάθηση, οι διπλάσιες σε αριθμό συνάψεις επιτρέπουν στον εγκέφαλο να μάθει ταχύτερα από οποιαδήποτε άλλη στιγμή στη ζωή του. Γι’ αυτό και οι εμπειρίες των παιδιών σε αυτή τη φάση έχουν μεγάλη διάρκεια και επίδραση στην ανάπτυξή τους.
Η πρώτη κρίσιμη περίοδος της εγκεφαλικής ανάπτυξης ξεκινά γύρω στα 2 έτη ζωής και κλείνει γύρω στα 7. Παρέχει τη μέγιστη ευκαιρία για δημιουργία στέρεου εδάφους όπου η ολιστική εκπαίδευση των παιδιών κάνει θαύματα. Υπάρχουν τέσσερις τρόποι για να εκμεταλλευτούμε πλήρως την κρίσιμη αυτή περίοδο:
– Να ενθαρρύνουμε την αγάπη για τη μάθηση
– Να εστιάζουμε στο εύρος αντί για το βάθος
– Να δίνουμε προσοχή στη συναισθηματική νοημοσύνη
– Να μην αντιμετωπίζουμε την εκπαίδευση των μικρών παιδιών απλώς ως έναν πρόδρομο/ μια προετοιμασία για την «πραγματική» μάθηση αργότερα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Πληκτρολογείστε το σχόλιό σας...