Από την Εναλλακτική Δράση
Όλοι έχουμε βιώσει σύγχυση σε ορισμένες περιόδους της ζωής
μας. Μπορεί να επηρεάσει την παραγωγικότητα, την αυτοπεποίθηση, την ευεξία και
την δημιουργικότητά μας. Με τον καιρό, καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν και
εμφανίζονται μπροστά τους περισσότερες ευκαιρίες, η ζωή συχνά μετατρέπεται γι’
αυτά σε ένα συνεχές χάος δραστηριοτήτων και αυξημένων ευθυνών.
Τα πράγματα γίνονται μπερδεμένα και τρομακτικά. Αυτό ισχύει
και για τους ενήλικες φυσικά. Ακόμα και ο Αϊνστάιν το είχε αναγνωρίσει λέγοντας
πώς μπορεί να διαρκούσαν και για εβδομάδες αυτές οι καταστάσεις σύγχυσης.
Ωστόσο, για τα παιδιά αυτή η σύγχυση μπορεί να είναι πιο περίπλοκη και
τρομακτική. Για παράδειγμα, ορισμένες φορές τα παιδιά δυσκολεύονται να
καταλάβουν οδηγίες, χάνονται ανάμεσα σε τόσες πηγές πληροφοριών ή ασχολούνται
με υπερβολικά πολλές εργασίες ταυτόχρονα.
Όλες αυτές οι συνθήκες μπορεί να επηρεάσουν σοβαρά την
αίσθηση του εαυτού τους. Υπάρχουν όμως στρατηγικές, μέσω των οποίων μπορούν να
εξομαλύνουν τη ζωή τους – μειώνοντας τις επιπλοκές, ενισχύοντας την
ανθεκτικότητά τους. Μπορούμε να τα εξοπλίσουμε με εργαλεία ώστε να
διαχειρίζονται αποτελεσματικότερα τις δυσκολίες και να δημιουργούν νέα
μονοπάτια. Ο ζωγράφος Paul Cezanne είπε ότι «Ζούμε μέσα σε ένα ουράνιο τόξο
χάους». Γι’ αυτό ας σκεφτούμε τρόπους να διοχετεύσουμε την αίσθηση σκοπού και
κατεύθυνσης στα παιδιά, ώστε να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τη σύγχυση.
8 συμβουλές για να βοηθήσουμε τα παιδιά να μετατρέψουν τη
σύγχυση σε σκοπό
Αν κάτι μας φαίνεται πολύ μπερδεμένο και περίπλοκο, είναι
καλύτερο να το σπάμε σε κομμάτια, σε λέξεις ή πράξεις για να βγάζει περισσότερο
νόημα σε εμάς και σε εκείνα. Για παράδειγμα, αν απλά τους πούμε ότι σπουδάζουμε
πολιτική φιλοσοφία, δεν θα καταλάβουν, όπως ούτε και πολλοί ενήλικες. Μάθετε να
βρίσκετε τα βασικά κλειδιά αυτών που θέλετε να πείτε με πιο απλά λόγια.
2. Αναγνωρίστε ότι η σύγχυση είναι αναπόφευκτη
Οι καλύτεροι σεφ δημιουργούν με ένα χάος υλικών και σκευών
γύρω τους. Οι συγγραφείς συχνά εργάζονται σε γραφεία καλυμμένα με σημειώσεις
και πρόχειρα χαρτιά. Οι ζωγράφοι το ίδιο. Αυτοί οι δημιουργικοί άνθρωποι τα
καταφέρνουν λόγω αυτής της σύγχυσης γύρω τους. Αναγνωρίζουν και εκτιμούν ότι
είναι μέρος του πραγματικού κόσμου και τη χρησιμοποιούν παραγωγικά. Να κάτι που
θα μπορούσαμε να μάθουμε στα παιδιά.
Η πρόοδος δεν είναι πάντα μια ευθεία γραμμή. Είναι συχνά δύο
βήματα μπροστά και ένα πίσω ή το αντίθετο. Δεν πειράζει αν μετακινούμαστε
μερικές φορές προς τη λάθος κατεύθυνση. Τέτοια βήματα μπορούν να μας οδηγήσουν
σε εκπληκτικά νέα μέρη και σχέδια. Τα παιδιά χρειάζεται να εκτιμήσουν και αυτή
την σημασία της προσωρινής σύγχυσης.
4. Μάθετέ τα να ρωτούν
Είναι χρήσιμο να έχουν μια ξεκάθαρη ιδέα των στόχων και των
προσδοκιών τους. Αλλά θα έχουν σίγουρα και ερωτήσεις σε αυτή τη διαδρομή.
Μάθετέ τους να κάνουν εύστοχες ερωτήσεις, με ξεκάθαρες διατυπώσεις.
5. Μάθετέ τα να είναι ευέλικτα
Χρειάζεται ορισμένες φορές να είναι έτοιμα να
αναπροσαρμόσουν τις προθέσεις τους καθώς προχωρούν. Αν συναντήσουν στο δρόμο
τους στροφές που δεν είχαν υπολογίσει, τα παιδιά έχουν την ικανότητα να είναι
ευέλικτα και να βρίσκουν τρόπους να χειριστούν τις αλλαγές, και μάλιστα με μεγάλη
δημιουργικότητα. Δώστε τους το χώρο να εξελίξουν αυτή την ικανότητα.
Τι λειτουργεί καλύτερα γι’ αυτά; Υπάρχει γενικά πάνω από
ένας τρόπος να κάνουν κάτι ή να φτάσουν κάπου. Βοηθήστε τα να βρουν τον δικό
τους τρόπο. Μπορεί να πάρει περισσότερο χρόνο, να είναι γεμάτος εμπόδια, αλλά
χρειάζεται να έχουν την αυτοπεποίθηση να κάνουν το πρώτο βήμα.
7. Συγκρίνετε τη σύγχυση με ένα παζλ
Συγκρίνετέ τους τη σύγχυση με ένα παζλ. Ένα παζλ με πολλά
κομμάτια που φαίνεται μεν τρομακτικό, αλλά χρειάζεται χρόνο, υπομονή, δοκιμές
και λάθη μέχρι να λυθεί. Μόλις το ξεκινήσουν όμως, σιγά σιγά το πρόβλημα θα
πάρει μορφή, η λύση θα φανεί και θα νιώσουν ικανοποίηση.
8. Από πού θα ξεκινήσουν;
Όταν όλα τους φαίνονται χαοτικά, ίσως χρειάζεται να
ξεκινήσουν από κάτι που τους φαίνεται γνώριμο και οικείο. Μάθετέ τους να
προσδιορίζουν τι είναι προτεραιότητα, τι ξεκάθαρο, τι εύκολο και τι σημαντικό
γι’ αυτά. Ή θα μπορούσατε να εμπνεύσετε «γνωρίζοντάς» τα με ένα καλό πρότυπο,
κάποιον που να μπορούν να εμπιστευθούν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Πληκτρολογείστε το σχόλιό σας...